Drogowa Trasa Średnicowa


Drogowa Trasa Średnicowa, znana również jako średnicówka lub deteeśka, to niezwykle istotna arteria komunikacyjna w regionie Górnośląskim. Stanowi ona drogę szybkiego ruchu, która łączy nie tylko miasta, ale również społeczności w obrębie tej rozwiniętej konurbacji.

Trasa ta przebiega przez sześć kluczowych miast: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze oraz Gliwice, co czyni ją ważnym szlakiem transportowym w tym gęsto zaludnionym terenie.

Od momentu jej oddania do użytku w 1993 roku, za budowę, eksploatację oraz bieżące utrzymanie Drogowej Trasy Średnicowej odpowiadała spółka akcyjna Drogowa Trasa Średnicowa. Warto jednak zauważyć, że obecnie to lokalne miasta przejęły odpowiedzialność za zarządzanie poszczególnymi odcinkami tej trasy, co wpływa na jej dalszy rozwój oraz funkcjonowanie w regionie.

Przebieg

Drogowa Trasa Średnicowa rozpoczyna swój bieg w Katowicach, w obrębie węzła drogowego zlokalizowanego przy skrzyżowaniu alei Walentego Roździeńskiego oraz alei Murckowskiej. Trasa kończy się w Gliwicach na węźle z aleją Jana Nowaka-Jeziorańskiego (DK88). Przebiega niemal równolegle do autostrady A4, znajdując się w odległości od 2 do 6 km na północ od niej.

Warto podkreślić, że na trasie Drogowej Trasy Średnicowej usytuowane są 26 węzłów, co znacząco przewyższa liczbę 6 węzłów w przypadku drogi A4 na podobnym odcinku, która w większości omija miasta konurbacji górnośląskiej. Cała droga jest bezkolizyjna, dwujezdniowa i utrzymuje minimum trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Jedynymi wyjątkami są wiadukt nad rondem Sybiraków w Zabrzu oraz odcinek G2 w Gliwicach, gdzie liczba pasów ruchu wynosi po 2 w każdą stronę.

W Katowicach przebieg Drogowej Trasy Średnicowej od węzła Roździeńskiego do węzła Dąb zbiegają się z trasą drogi krajowej nr 79. Natomiast na pozostałej części, od 1 stycznia 2006 roku, Drogowa Trasa Średnicowa nosi oznaczenie DW902.

W latach 1985 – 2000, fragment trasy znajdujący się na wschód od Estakady Orląt Lwowskich wchodził w skład ówczesnej drogi krajowej nr 914.

Historia budowy

Trasa w reinterpretacji historii budowy przebiega od Katowic na ulicy Chorzowskiej, estakadą nad ulicą Bracką, aż do granic Zabrza, zgodnie z planem stworzonym na specjalnie wybudowanej drodze. W granicach Katowic nadano jej nazwę Trasa imienia Nikodema i Józefa Renców, co czyni tę część najstarszą z całej DTŚ. Proces budowy tego odcinka rozpoczął się w 1979 roku, jednak po zrealizowaniu początkowych prac ziemnych, które obejmowały formowanie nasypów na węzłach Mieszka I i Gałeczki, prace zostały przerwane w 1981 roku. Dopiero w 1986 roku wznowiono budowę.

DTŚ była przez wiele lat realizowana w systematyczny sposób z mniejszymi przerwami. Tunel pod rondem gen. Ziętka, o długości 657 m (nawa północna) oraz 650,1 m (nawa południowa), został oddany do użytku 9 grudnia 2006 roku. Z kolei 27 maja 2008 roku do użytku oddano odcinek od Rudy Śląskiej-Chebzia do granic Zabrza. Odcinek od granic Zabrza do węzła z ulicą de Gaulle’a został oddany do użytku 10 czerwca 2011 roku po budowie zrealizowanej przez firmę Budimex.

Następnie zrealizowano odcinek do granicy z Gliwicami, który został otwarty 8 sierpnia 2014 roku. Gliwicka część średnicówki została podzielona na dwa odcinki – G1 i G2, obejmującą łącznie około 8,4 km. Pierwszy z nich, G1, o długości 2,8 km, powstał dzięki przedsiębiorstwu Skanska, kosztując 244,6 mln zł, i został oddany do użytku 4 listopada 2014 roku. Odcinek ten biegnie od granicy z Gliwicami aż do węzła z ul. Kujawską, na którym znajduje się także węzeł łączący średnicówkę z autostradą A1.

Odcinek G2 został zrealizowany przez firmy Eurovia i Bilfinger, a cały projekt pochłonął około 954 mln zł. Umowę na realizację podpisano 12 grudnia 2012 roku, a prace budowlane rozpoczęły się jesienią 2013 roku. Odcinek G2 ma długość około 5,565 km i łączy ul. Kujawską z drogą krajową nr 88. Od węzła z ul. Kujawską do ul. Królewskiej Tamy zaprojektowano go jako dwujezdniową drogę dwupasmową, a dalej, w kierunku DK-88, jako jednojezdniową drogę z dwoma pasami ruchu w każdą stronę.

W centralnej części Gliwic trasa przebiega wzdłuż dawnego Kanału Kłodnickiego, w głębokim wykopie. W miejscach, gdzie trasa przecina ulice Dworcową i Zwycięstwa, zbudowano tunel o długości 493 m, którego wysokość wynosi 5,4 m. Tunel ten został zaprojektowany jako jednokomorowy na wlotach oraz wylotach, natomiast wewnątrz w niektórych miejscach nawet czterokomorowy. Jest on wyposażony w 11 różnych systemów sterowania i kontroli, a zabezpieczenia obejmują 679 lamp, 30 wentylatorów oraz 50 kamer z wideodetekcją i 16 kamer monitorujących. Finalizacja budowy drugiego odcinka nastąpiła pod koniec 2015 roku, a do początku 2016 roku trwały odbiory i kontrole.

Ostatecznie ostatni odcinek DTŚ (G2) został oficjalnie otwarty dla ruchu 20 marca 2016 roku przy udziale przedstawicieli zarówno władz wojewódzkich, jak i miejskich. W dniu otwarcia możliwe było zarówno piesze przejście przez tunel, jak i przejazd rowerem. Pierwsze pojazdy wjechały na ten odcinek wieczorem, o godz. 20.25, inaugurując tym samym nową erę w komunikacji środków transportu w regionie.

Plany na przyszłość

Przyszłość Drogowej Trasy Średnicowej rysuje się w jasnych barwach, a plany są zróżnicowane i ambitne. Wśród najważniejszych zamierzeń jest przedłużenie trasy w kierunkach wschodnim oraz południowym.

Propozycja zakłada, że nowy odcinek będzie sięgał do Zagłębia Dąbrowskiego, a następnie do Jaworzna. Całkowita długość tej trasy wyniesie około 22,3 km, co znacząco wpłynie na poprawę komunikacji w regionie.

Nowe połączenie będzie biegło przez istotne miejscowości, takie jak Katowice, Mysłowice, które zaoferują połączenie z Jaworznem, oraz Sosnowiec, Będzin i Dąbrowę Górniczą. Te zmiany mają szansę przyczynić się do bardziej zintegrowanej sieci transportowej i ułatwić życie mieszkańcom.


Oceń: Drogowa Trasa Średnicowa

Średnia ocena:4.98 Liczba ocen:13